Nová špeciálna edícia BMW M3 CS prináša optimálne zladenú kombináciu vysokého výkonu a plnohodnotnej každodennej praktickej využiteľnosti. Inžinierom BMW M GmbH sa zároveň podarilo ešte viac zvýrazniť dynamický a emotívny charakter modelu BMW M3 pomocou premyslene vytvoreného balíka modifikácií.
17.1.2018
Nová špeciálna edícia BMW M3 CS (kombinovaná spotreba paliva: 8,3 l/100 km*, kombinované emisie CO2: 194 g/km*) prináša optimálne zladenú kombináciu vysokého výkonu a plnohodnotnej každodennej praktickej využiteľnosti. Inžinierom BMW M GmbH sa zároveň podarilo ešte viac zvýrazniť dynamický a emotívny charakter modelu BMW M3 pomocou premyslene vytvoreného balíka modifikácií.
Napríklad sa podarilo udržať hmotnosť nového BMW M3 CS na pozoruhodne nízkej úrovni, vďaka rozsiahlemu použitiu karbónu (CFRP, plast vystužený uhlíkovými vláknami): Jeho pohotovostná hmotnosť bez vodiča je iba 1585 kg. Z karbónu je vyrobená okrem iného kapota, ktorá je vďaka tomu o 25% ľahšia než pri štandardnom BMW M3. Karbónová strecha M3 CS je až o 6 kg ľahšia než štandardná oceľová. To prispieva nielen k redukcii hmotnosti, ale aj k zníženiu ťažiska, teda agilnejším jazdným vlastnostiam.
Z ľahkého, ale mimoriadne pevného karbónu, je vyrobená aj zadná Gurney lišta s novým dizajnom. Tento bezfarebne lakovaný prvok s viditeľnou karbónovou štruktúrou sa tiahne pozdĺž celej odtrhovej hrany veka batožinového priestoru a podstatne redukuje vztlak na zadnej náprave. Pre dosiahnutie maximálnej každodennej praktickosti nie je BMW M3 CS vybavené ochranným rámom v kabíne.
Excelentná dynamika nového BMW M3 CS pramení nielen z nových nastavení zavesenia kolies v porovnaní s M3 s balíkom Competition (v oblasti pružín a tlmičov), ale aj v miernom náraste výkonu radového šesťvalcového motora. Ten vyvinie pod kapotou M3 CS výkon 460 koní – čiže o 10 viac než v M3 s balíkom Competition. Krútiaci moment narástol o 50 na 600 Nm. Špeciálne pre M3 CS bol naladený aj M Šport výfukový systém, ktorého dva páry koncoviek z nehrdzavejúcej ocele dokonalo zapadajú do dizajnu karbónového difúzora.
Veľkorysé použitie Alcantary a dvojfarebného celokoženého čalúnenia Silverstone/Black umožnilo dizajnérom a konštruktérom vytvoriť závidenia hodný interiér. Motor BMW M3 CS sa spúšťa a vypína novým červeným tlačidlom. Aj v priestore pre pasažierov sa dosiahla značná hmotnostná úspora, ktorej príkladom sú okrem iného ľahké M Šport sedadlá. Pasažieri sa však napriek výraznému odľahčeniu nemusia vzdať komfortných prvkov ako je automatická klimatizácia alebo vysoko kvalitná špeciálne prispôsobená verzia Harman Kardon Surround Sound systému.
Objednávky na špeciálnu edíciu BMW M3 CS sa prijímajú od januára 2018. Vysokovýkonný sedan, ktorého výrobná séria bude obmedzená približne na 1200 exemplárov z dôvodu produkčných faktorov, sa bude montovať v továrni BMW v Regensburgu, od marca 2018.
Radové šesťvalcové motory majú v BMW dlhú tradíciu a v novom BMW M3 CS sa o špičkovú dynamiku opäť stará práve táto konfigurácia. V porovnaní s M3 s balíkom Competition narástol výkon o 10 na 460 koní (338 kW), s maximom pri 6250 otáčkach. Krútiaci moment sa zvýšil približne o 10% na 600 Nm (M3 s balíkom Competition: 550 Nm) a k dispozícii je v širokom rozsahu od 4000 až do 5380 otáčok.
Tieto značné silové rezervy dávajú novému BMW M3 CS dynamiku superšportového automobilu. Z 0 na 100 km/h šprintuje iba za 3,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť, so štandardne dostupným balíkom M Driver’s, je elektronicky obmedzená na 280 km/h.
Vysoký výkon 3,0-litrového motora sa dá pripísať na účet vysokootáčkovej charakteristiky, kombinovanej s dvoma turbodúchadlami a mimoriadne účinným chladením stlačeného vzduchu. Technológia M TwinPower Turbo v službách M3 CS využíva dve rýchlo reagujúce mono-scroll turbodúchadlá, kombinované s priamym vstrekovaním High Precision Injection, variabilným zdvihom ventilov VALVETRONIC a plne variabilným časovaním ventilov Double-VANOS. Plniaci tlak narastá lineárne už takmer od voľnobežných otáčok, zatiaľ čo systémy variabilného manažmentu ventilov pomáhajú dosahovať maximálnu efektivitu. To umožňuje motoru vyvinúť mimoriadnu dynamiku v obdivuhodne širokom pracovnom pásme, ale zároveň pri tom dosahovať extrémne dobré ekonomické parametre. Konkrétne to znamená kombinovanú spotrebu paliva iba 8,3 l/100 km* a kombinované emisie CO2 len194 g/km*. Technológie VALVETRONIC a Double-VANOS prispievajú aj dosiahnutiu vysokootáčkovej charakteristiky motora: Maximálnych 7600 otáčok je obdivuhodný parameter na agregát, prepĺňaný dvoma turbodúchadlami.
Uzavretá konštrukcia kľukovej skrine radového šesťvalca prináša jeho extrémnu pevnosť, ktorá vytvára podmienky pre dosahovanie vysokých tlakov vo valcoch a veľmi efektívneho faktora výkonu. Konštrukcia valcov bez vložiek s dvojitým oblúkom nanášaným povlakom pomáha šetriť hmotnosť. Prvkom, prispievajúcim k zvýšeniu výkonu, je okrem iného ľahký kovaný kľukový hriadeľ s vysokou torznou tuhosťou, ktorý redukuje rotujúce hmoty a poskytuje bi-turbo pohonnej jednotke ešte rýchlejšie reakcie.
Ďalšou technickou vychytávkou je mazanie motora, ako ďalší dôkaz odbornosti BMW M GmbH z oblasti motoristického športu. Bolo vyvinuté s dôrazom na využiteľnosť aj na pretekárskom okruhu a dimenzované tak, aby motor dostával dostatok oleja aj pri priečnych a pozdĺžnych zrýchleniach až do 1,4 g. Ultra ľahká horčíková olejová vaňa je doplnená ďalším krytom, ktorý redukuje prudké pohyby olejovej náplne, dokonca aj pri extrémnych zmenách smeru. Dodatočné podtlakové olejové čerpadlo, v kombinácii s vysoko efektívnym návratovým systémom, zaistí dostatočné mazanie aj pri extrémnych brzdných manévroch.
Je celkom samozrejmé, že každá M pohonná jednotka musí disponovať aj adekvátnou zvukovou kulisou. Nové BMW M3 CS poverilo touto úlohou dvojvetvový športový výfukový systém so štyrmi koncovkami, elegantne integrovanými do difúzora. Spätné tlaky sú na najnižšej možnej úrovni a výfuk je vybavený aj elektronicky ovládaným klapkovým systémom. Klapky, umiestnené tesne pred koncovými tlmičmi, poskytujú optimálnu spätnú väzbu na záťažový režim motora v celom pásme otáčok a generujú nezameniteľný M zvuk. Vodič dokáže ovplyvniť akustiku výfukov pomocou voľby príslušného jazdného režimu. Koncovky výfuku sú vyrobené z nehrdzavejúcej ocele a vyzdobené logom M.
Sila pohonu sa prenáša na zadné kolesá nového BMW M3 CS cez osvedčenú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku M DCT so systémom Drivelogic. Extrémne rýchle preraďovanie eliminuje straty ťahu, k čomu sa pridáva funkcia Launch Control, pre maximálnu akceleráciu z pokoja. M DCT pracuje plne automaticky, k dispozícii je však aj režim manuálneho radenia pádlami na volante, ak si to vodič praje. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka M DCT splní najvyššie technické nároky aj vďaka tomu, že je vybavená svojím vlastným chladičom oleja.
Maximálna precíznosť a najlepšia možná agilita.
Vozidlá, vytvorené v BMW M GmbH, vždy vynikali špičkovo agilnými jazdnými vlastnosťami, presnosťou riadenia a stabilnou ovládateľnosťou. Nové BMW M3 CS sa drží tejto tradície, pričom ponúka športovo orientovanému vodičovi rozmanité možnosti nastavenia podvozka, elektromechanického posilňovača riadenia M Servotronic, Dynamickej kontroly stability DSC a sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M DCT so systémom Drivelogic.
Nové BMW M3 CS je štandardne vybavené Adaptívnym M podvozkom, ktorý ponúka voľbu medzi jazdnými režimami Comfort, Sport a Sport+, vrátane odlišnej charakteristiky tlmičov v každom z nich. Takisto tri rozličné nastavenia sa dajú aktivovať aj pre obdivuhodne presné riadenie M3 CS s elektromechanickým posilňovačom.
High-tech balík podvozkových technológií nového BMW M3 CS obsahuje aj Aktívny M diferenciál. Tento elektronicky riadený diferenciál so zvýšenou svornosťou je vybavený viaclamelovou spojkou, pre ešte výraznejšie vylepšenie už v základe vynikajúcej trakcie a jazdnej stability vozidla. Jeho riadiaca jednotka je zladená s Dynamickou kontrolou stability DSC, ktorej senzory sledujú pozíciu akcelerátora, rýchlosť otáčania kolies a otáčanie vozidla okolo zvislej osi, s bleskurýchlym prispôsobovaním aktuálnej jazdnej situácii s extrémnou precíznosťou.
Predovšetkým pri ostrej jazde na pretekárskom okruhu sa stabilizačné systémy predvedú generovaním optimálnej trakcie v každej situácii, napríklad pri akcelerácii z ostrých zákrut, alebo na povrchoch s odlišnou priľnavosťou.
DSC za bežných okolností eliminuje nedotáčavosť a pretáčavosť cielenými zásahmi do činnosti motora a bŕzd. V prípade M3 CS umožní aktivovanie M dynamického režimu (MDM) dosiahnuť vyššiu mieru preklzu hnacích kolies, pre prejazdy zákruty miernymi kontrolovanými pretáčavými šmykmi.
Nové BMW M3 CS má podvozok do veľkej miery zhodný s BMW M3 s balíkom Competition, sú tu však exkluzívne modifikácie, vďaka ktorým má táto špeciálna edícia ešte športovejší charakter. Vysoká dynamika sa dosahuje vďaka nízkej hmotnosti podvozka, ako aj pomocou vysokej tuhosti komponentov zavesenia kolies. Predná náprava využíva ľahké dvojité priečne ramená, vzadu má vozidlo päťprvkové zavesenie. Všetky ramená náprav sú vyrobené z kovaného hliníka.
Dvojité elastické uchytenie zadného diferenciálu a pevne ku karosérii priskrutkovaná konštrukcia zadného pomocného rámu dokazujú vysokú mieru know-how z motoršportu, aplikovanú v tomto vozidle.
Limitovaná výrobná séria špeciálnej edície BMW M3 CS je štandardne vybavená kovanými diskami kolies z ľahkej zliatiny v matnom farebnom spracovaní Orbit Grey. Ich desaťlúčový vzor sa inšpiruje dizajnom úspešných okruhových špeciálov M4 zo seriálu pretekov DTM. Aj kolesá tým pádom využívajú výsledky dôsledného odľahčovania konštrukcie. Každý zo zadných diskov s rozmermi 10 J x 20 palcov má hmotnosť iba približne 10 kg, predné disky rozmeru 9 J x 19 palcov sú dokonca ešte o kilogram ľahšie. To výrazne redukuje neodpružené hmoty, čo je ďalším faktorom výnimočne dynamického handlingu M3 CS.
Nové BMW M3 CS má štandardne obuté pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 zmiešaného rozmeru (vpredu 265/35 R19, vzadu 285/35 R20). Tieto pneumatiky sú navrhnuté pre poskytovanie maximálnej možnej spätnej väzby, extrémne presných reakcií a najvyššej možnej priľnavosti hlavne na pretekárskom okruhu. Vodiči, ktorí plánujú využívať M3 CS predovšetkým v každodennej premávke, majú možnosť zvoliť si alternatívne obutie Michelin Pilot Super Sport s výraznejším dezénom a lepšou priľnavosťou za mokra, než pneumatiky „Cup“.
Presne ako M3, aj nové M3 CS je štandardne vybavené M brzdami zmiešanej konštrukcie. Ich štvorpiestikové strmene vpredu a dvojpiestikové strmene vzadu sú optimalizované pre poskytovanie maximálnych brzdných výkonov, vysokej odolnosti voči slabnutiu účinku pri prehriatí a dokonalo presného dávkovania brzdnej sily. Brzdy zmiešanej konštrukcie sú výrazne ľahšie než konvenčné systémy, čo prináša ďalšiu redukciu neodpružených hmôt a ešte precíznejšie jazdné vlastnosti. Doplnkovo sú pre BMW M3 CS k dispozícii BMW M karbónovo keramické brzdy. Vpredu majú po šesť piestikov, vzadu po štyri, sú ešte ľahšie a dokážu zvládnuť aj extrémne záťaže, typické pre jazdu na pretekárskom okruhu, spolu s ešte dlhšou životnosťou.
Agresívne aplikované tvary a inteligentné odľahčenie konštrukcie.
Nový špeciálny model BMW M3 CS nezanechá žiadne pochybnosti o svojej špičkovej dynamike ani svojím vzhľadom. Pri pohľade z každej strany vás ohromí jeho celistvosť, svalnatosť, športová ľahkosť a aj keď nehybne stojí, dáva jasne najavo, že má extrémne ostrý charakter. Inak povedané, M3 CS je ďalším nekompromisným vyjadrením dizajnového jazyka BMW M, emotívne bohatého a intenzívne dynamického, hneď na prvý pohľad.
Predné partie s výrazne trojrozmernými kontúrami vyžarujú športovosť každým milimetrom. K najtypickejším prvkom patria dvojité predné svetlomety so špičkovou LED technológiou a štíhly dizajn obličiek. Predný nástavec je rozdelený na tri časti a ešte výraznejšie vyzdvihuje živú náturu BMW M3 CS, pričom zároveň poskytuje svojimi veľkými vzduchovými vstupmi dostatočné chladenie silného radového bi-turbo šesťvalca a vysokovýkonných bŕzd. Predný splitter, vyrobený z viditeľného, priehľadne lakovaného karbónu, výrazne redukuje vztlak na prednej náprave. Plast, vystužený uhlíkovým vláknami (CFRP, karbón), je použitý aj na zadnej Gurney lište s novým dizajnom. Aj táto spojlerová lišta má za úlohu redukovať vztlak na náprave, pričom tiež zaujme športovo atraktívnym vzhľadom. Karbónový difúzor je prevzatý z BMW M4 GTS. Zadným partiám dodá extrémnu vizuálnu dynamiku a nesie aj plynulo integrované dva páry koncoviek výfuku so štyrmi koncovkami z nehrdzavejúcej ocele a logom M, typické pre limitovaný model CS. Difúzor a predný splitter zároveň optimalizujú prúdenie vzduchu pod vozidlom a spolu s Gurney lištou zlepšujú pevnosť kontaktu vozidla s podkladom. Množstvo komponentov, vyrobených z karbónu, je ďalším dôkazom pevného odhodlania BMW uplatňovať inteligentnú odľahčenú konštrukciu aj v novom M3 CS.
Špeciálna edícia BMW M3 CS je štandardne vybavená vysokolesklými čiernymi prvkami BMW Individual Shadow Line a zatmavenými zadnými svetlami. BMW M GmbH ponúka pre tento vysokovýkonný sedan celkovo päť vonkajších farieb: štandardnú Alpine White alebo doplnkové metalické San Marino Blue, Lime Rock Grey, Frozen Dark Blue II alebo Black Sapphire.
Športovosť a komfort v každej najmenšej maličkosti.
Kabína nového BMW M3 CS je bohato čalúnená kožou (v exkluzívnom dvojfarebnom dizajne Silverstone/Black) a Alcantarou. Vodič aj predný spolujazdec majú k dispozícii odľahčené M Šport sedadlá, ktoré sú súčasťou M3 s balíkom Competition. Kožou Merino Silverstone/Black, so sivým kontrastným prešívaním, sú potiahnuté aj zadné sedadlá. Športové sedadlá v novom BMW M3 CS garantujú optimálnu bočnú oporu, dokonca aj na pretekárskom okruhu, sú však zároveň veľmi pohodlné aj pre dlhé cesty. Do predných bezpečnostných pásov bol zakomponovaný dobre známy dizajn pruhov BMW M.
Najdôležitejším interiérovým prvkom nového BMW M3 CS pre vodiča je M Šport volant. Je potiahnutý exkluzívnou Alcantarou vo farebnom spracovaní Anthracite, pre dokonalé uchopenie a na „dvanástej hodine“ je doplnený striebornou kontrastnou značkou, pre vždy presnú kontrolu nad vozidlom. Aj páka parkovacej brzdy je vyzdobená Alcantarou, so sivým kontrastným prešívaním.
V súlade so zvýrazeným športovým charakterom nového BMW M3 CS nie je zvláštnosťou, že jeho výkonnejší radový šesťvalcový motor sa štartuje novým červeným tlačidlom.
Exkluzívne sú aj interiérové lišty, potiahnuté Alcantarou a viditeľne označené identifikáciou CS. Alcantara – ušľachtilý, zároveň však mimoriadne odolný materiál – zdobí aj odľahčenú stredovú konzolu. Na prahových lištách pre zmenu nájdete exkluzívne nápisy M3 CS.
Napriek intenzívne športovej orientácii nového BMW M3 CS sa vodiči nemusia vzdávať ani komfortných prvkov: K dispozícii majú automatickú klimatizáciu, Harman Kardon Surround Sound systém pre ultimatívne hudobné zážitky, ako aj navigačný systém BMW Professional, ktorý je takisto súčasťou rozsiahlej štandardnej výbavy nového BMW M3 CS.
* Uvedené hodnoty spotreby paliva a emisií CO2 vychádzajú z testovacieho cyklu EU a môžu sa líšiť v závislosti od použitého rozmeru pneumatík.