Radosť z jazdy poháňaná elektrinou. Extrémneho lezca napokon BMW i3 doviedlo do cieľa jeho doposiaľ najdlhšieho dobrodružstva až do centra BMW Welt v Mníchove.
17.12.2018
Stefan Glowacz dorazil do cieľa. Po troch mesiacoch vo večne zamrznutej krajine, na búrlivom mori a strmých skalných stenách dospelo zatiaľ najdlhšie dobrodružstvo tohto extrémneho horolezca a ambasádora BMW Outdoor do úspešného konca. Expedícia Coast to Coast („Z pobrežia na pobrežie“) bola venovaná udržateľnej mobilite. 53-ročný Glowacz spojil sily s mladým a talentovaným horolezcom Philippom Hansom a fotografom Thomasom Ulrichom, aby spoločne prekonali večne zamrznutú krajinu Grónska. Presúvali sa na saniach hnaných plachtami. Okrem toho bola cesta do Grónska a späť celkom bez emisií: Glowacz prekonal Atlantický oceán na plachetnici, počas prvej a poslednej fázy medzi Mníchovom a škótskym prístavom Mallaig zasa trojica cestovala v dvoch BMW i3 s čisto elektrickým pohonom (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba energie: 13,6 — 13,1 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km).
Glowacz a jeho druhovia vyrazili z centra BMW Welt v Mníchove v ústrety búrlivým vodám Atlantiku, ale aj grónskej ľadovej plošine, ktorá ich čakala vyše 3000 metrov nad morom. S niekoľkými zastávkami na výmenu vysokonapäťových batérií previezlo plne naložené BMW i3 trojicu dobrodruhov spolu s ich výbavou naprieč Holandskom a Belgickom až do Škótska, kde už na nich čakala 14,5-metrová oceľová jachta s názvom „Santa Maria“. Počas cesty smerom na Island a k ľadovcom v zálive ostrova Disko ich zastihla tlaková níž, pre ktorú bola cesta do samotného Grónska naozaj náročná. Aj výstup na 700-metrový grónsky ľadovec ležiaci neďaleko pobrežia sa napokon ukázal ako náročnejší, než sa pôvodne predpokladalo. Naša trojica napokon za približne 30 dní prešla ostrov zo západu na východ, pričom prešla vzdialenosť vyše 1000 kilometrov. Itinerár dobrodruhov opakovane narúšali teploty, ktoré klesali až na mínus 40 stupňov, ale aj bezveterné dni, keď sa na pohon saní nedala využiť plachta.
Napokon nepriaznivé poveternostné podmienky urobili škrt cez rozpočet pred plánovaným výstupom na skalnú stenu v Scoresbyho zálive. Glowacz a Hans napokon museli výstup zrušiť. „Bolo príliš chladno, naokolo priveľa snehu a mrazivý vietor,“ priznal profesionálny horolezec, „nebola teda žiadna šanca liezť.“ Aby si to však členovia tímu vynahradili, rozhodli sa vychutnať si cestou späť na Island iné prírodné divadlo: na palube jachty „Santa Maria“ bola polárna žiara počas nočnej služby za kormidlom vítaným spestrením. Neskôr pri škótskom pobreží príroda opäť ukázala svoju silu v podobe silnej búrky a vĺn, ktoré siahali až do výšky šiestich metrov, vďaka čomu sa prechod znova o čosi oddialil. Posledná cestná fáza však na rozdiel od tej predchádzajúcej išla presne podľa plánu. Potom, čo dobrodruhovia prekonali vzdialenosť asi 2000 kilometrov z Mallaigu do Mníchova, sa mohli s hrdosťou pozrieť na všetko, čo zvládli v predchádzajúcich týždňoch a mesiacoch.
Stefan Glowacz už roky podniká neuveriteľné expedície, počas ktorých sa neraz pobil s prírodnými silami — no vždy konal v súlade s prírodou a životným prostredím. Podobne ako pri voľnom lezení bez technických pomôcok, aj pri cestách ku skalným stenám, ktoré ďaleko od civilizácie pokoril, využíva najmä silu vlastných svalov. Preto bola pri expedíciiCoast to coast dôležitá aj voľba dopravného prostriedku. „Cieľom tejto expedície bolo, aby ľudia začali uvažovať a vzali si z nás príklad, ale aj to, aby sa rozšírilo povedomie o otázke udržateľnosti,“ hovorí Glowacz. „Cesta na miesto a späť domov v BMW i3 teda predstavovala čerešničku na torte, vďaka ktorej sme expedíciu absolvovali v duchu dokonalej udržateľnosti.“