en

Nové BMW radu 3 Sedan vstupuje do poslednej fázy testovania.

Skôr, než sa začne sériová výroba nového športového sedanu, musí vozidlo absolvovať program skúšok, ktorý svojou rozsiahlosťou a intenzitou výrazne prevyšuje záťaž a námahu každodennej jazdy.

Nové BMW radu 3 Sedan vstupuje do poslednej fázy testovania.
Nové BMW radu 3 Sedan vstupuje do poslednej fázy testovania.
Nové BMW radu 3 Sedan vstupuje do poslednej fázy testovania.
Nové BMW radu 3 Sedan vstupuje do poslednej fázy testovania.
Nové BMW radu 3 Sedan vstupuje do poslednej fázy testovania.

13.9.2018

Mníchov. Hoci sa nové BMW radu 3 Sedan na svoju svetovú premiéru ešte len pripravuje, už teraz sa môže pochváliť tým, že zaznamenalo život plný usilovnej práce. Nová generácia športového sedanu vstupuje do poslednej fázy rozsiahleho programu skúšok, ktorý musí v rámci vývoja pred výrobou absolvovať každý nový model BMW. Vozidlo v rámci testov zakúsi v koncentrovanej podobe celú škálu záťaže a námahy, ktorá ho postretne za roky každodennej jazdy. Od dlhej jazdy na plný plyn až po nekonečné zastavovanie a rozbiehanie v hustej premávke; od mínusových teplôt až po spaľujúcu horúčavu; od kľukatých poľných ciest a vysokorýchlostných diaľnic až po trasy s množstvom výmoľov; od ľadu a snehu až po štrk a púštny piesok – prototypy nového BMW radu 3 Sedan, ktoré prešli programom skúšok, zakúsili všetko, čo vozidlá zo sériovej výroby postretne v každodennom živote. S tým rozdielom, že testy prebiehali s výrazne vyššou intenzitou a na palube boli prítomní skúsení vývojoví technici, ktorí podrobne zaznamenávali každú odozvu testovacieho modelu na rôzne poveternostné a cestné podmienky a mnohé ďalšie faktory. Stručne povedané, skúšobní technici sa musia uistiť, že neexistujú žiadne okolnosti (nech sú akokoľvek nezvyčajné), ktoré by mohli vo finálnom vozidle z výroby znížiť radosť z jazdy.

 

Vitajte v Doline smrti v americkom štáte Nevada. Vyčerpávajúcu skúšku tu nepodstúpi len automatická klimatizačná jednotka nového BMW radu 3 Sedan. Niekoľkodňové záťažové testy na vysoké teploty prebiehajú tak, že vozidlá sa opakovane nechajú niekoľko hodín doslova pražiť na slnku a potom sa ochladia a dôkladne skontrolujú. Všetko musí fungovať bez akéhokoľvek škrípania či vŕzgania – a to ani keď teploty mimo vozidla presiahnu 50 °C v tieni a 60 °C vo vozidle a interiér sa následne ochladí maximálnou možnou rýchlosťou.

 

Horúčava, prach, stúpanie do kopcov a elektromagnetické pole – ideálne podmienky na informačné testy 
Vysoké teploty dajú elektronike nepochybne zabrať, ale to nie je všetko: elektromagnetické lúče, ktoré vyžaruje vodná elektráreň na Hooverovej priehrade, predstavujú pre funkčnú spoľahlivosť elektronických systémov na palube nového radu 3 rozhodujúcu skúšku sily. Práve preto sú všetky funkcie vozidla – od digitálneho panela nástrojov až po indikátor tlaku pneumatík – podrobené rozsiahlym skúškam v tieni obrovského lesa plného stĺpov elektrického vedenia na brehoch jazera Mead. V tom istom čase iný vývinový tím podrobuje zaťažkávacej skúške motory, prevodovky a brzdy. Na jazdu hore a dolu po 4 000 metrov vysokej hore Mount Whitney im bola dokonca udelená policajná ochrana. Kým strážcovia zákona zabezpečia testovaciu trasu na začiatku a konci stúpania, skúšobní technici sa v prototypoch náhlia hore a potom opäť dolu po kľukatých cestách – obrovskou frekvenciou prudko zrýchľujú a nečakane brzdia až do zastavenia. Vyprahnuté púštne cesty Doliny smrti a okolitá krajina navyše poskytujú ideálne miesto na zistenie, či sú dvere, kapota a veká kufra účinné pri udržiavaní prachu mimo vozidla. Technici pri skúšobných jazdách v centre hazardu v Las Vegas nenechávajú nič na náhodu.

V USA by ste len ťažko našli väčší kontrast k skúškam v horúčave než to, čo sa deje v zimnom skúšobnom stredisku BMW Group neďaleko polárneho kruhu. Arjeplog vo Švédsku ponúka ideálne podmienky pre program skúšok, ktorý zatieni akúkoľvek situáciu, ktorej môže vozidlo čeliť pri každodennej jazde v strednej Európe, Severnej Amerike či Ázii. Arjeplog však prototypom nedáva len príležitosť ukázať svoju odolnosť voči extrémnemu chladu – ovládacím prvkom podvozku nového modelu poskytuje možnosť predviesť celú škálu svojich schopností. Uzavreté ľadové plochy jazera Kakel a jedna z najpopulárnejších testovacích trás v okolí Arjeplogu s názvom „Mellanström-Runde“ už ani nemôžu byť vhodnejšie na vyladenie systému kontroly stability DSC a jeho množstva funkcií. Na tomto sklenom povrchu naozaj nie je na aktiváciu, a teda ani na analýzu odoziev kontrolných systémov potrebná rýchla jazda. Toto všetko umožňuje za stálych podmienok do posledného detailu zdokonaliť spojenie medzi DSC a pohonom všetkých kolies xDrive a tiež súhru s diferenciálom M Sport nového BMW radu 3 Sedan.

Aj tu pomáha s rozpoznaním a dôsledným odstraňovaním slabín najmodernejšia technológia. Ak sa počas testov vyskytne nejaká nezrovnalosť, technik ju stlačením tlačidla na malej testovacej obrazovke pri riadiacej páke prevodovky zaznamená na ďalšiu analýzu. Aby sa problém mohol vyriešiť, je potrebné príslušnú situáciu presne zreprodukovať. Údaje z vozidla sa uchovávajú na veľkom pevnom disku v kufri automobilu a každý deň sa podrobne preskúmajú a spracujú.

Vystrojení na skúšky – maskovanie na mieru 
Na severe Švédska a na západe USA sa skúšobné jazdy, ktoré vykonávajú vývojové tímy BMW, len zriedka zaobídu bez pozornosti okoloidúcich. Aby teda zvedaví pozorovatelia na návrhu nového BMW radu 3 Sedan neodhalili priveľa detailov, každý prototyp sa pred tým, než sa dostane na verejné cesty, dôkladne zamaskuje. V suteréne Výskumného a vývojového centra BMW (FIZ) v Mníchove sa testovacie vozidlá vybavia kamuflážou na mieru so zavádzajúcim vzorom. Zamaskovanie do čierno-bielej vrstvy si vyžaduje ruku odborníka a trvá celý pracovný deň. Potom nasleduje plastový plášť, ktorý skreslí línie a povrchy automobilu. Vrstvu lepkavého maskovania dostane aj osvetlenie, časti povrchu okien a samozrejme aj symboly značky. Od zvedavých pohľadov treba uchrániť aj interiér. Z tohto dôvodu je kokpit zahalený čiernymi rohožami, ktoré skúšobní technici na začiatku testov čiastočne odstránia a potom pri každej prestávke opäť pracne umiestňujú – chcú tak zabezpečiť, aby sa žiadnym zvedavcom nepodarilo pohľadom či objektívom zachytiť displeje a ovládanie.

Od počítačového modelu cez testovacie zariadenie až na cestu 
Dlho pred prvými skúšobnými jazdami na verejných cestách sa v rámci procesu vývoja dostanú nové modely do testovacích zariadení spoločnosti. V počiatočnej fáze programu pomáhajú so správnym nasmerovaním dôležitých častí automobilu počítačové simulácie. Testovací program, ktorý je v tomto štádiu čisto digitálny, zahŕňa simulácie viac než 12 000 jazdných manévrov (od zmeny jazdného pruhu cez zatáčanie a prejazd kruhovým objazdom až po dynamické zrýchľovanie a brzdenie) prostredníctvom modelu vozidla vygenerovaného počítačom, ktorého jediným cieľom je určiť a optimalizovať jeho dynamické vlastnosti. Na základe informácií získaných počas simulácií sa vyrobia vývojové prototypy, ktoré sa skladajú len z karosérie a podvozku. Na testovacom zariadení kinematiky a poddajnosti sú pripevnené na skúšobnú súpravu a podrobené virtuálnym skúšobným jazdám. Na tomto testovacom okruhu možno verne zreprodukovať množstvo cestných podmienok od dlažobných kociek až po okruh Nordschleife v stredisku Nürburgring. Preto je tu možné podrobne preskúmať pevnosť štruktúry karosérie alebo citlivosť konštrukcie náprav na vibrácie. Takáto intenzívna práca na vývoji je nevyhnutná, aby prvé plné prototypy už mali cieľové jazdné vlastnosti. Stále však musia svoje schopnosti dokázať na ceste. Vozidlá absolvujú proces presného nastavenia v bežnej premávke, v testovacích oblastiach BMW a na pretekárskych dráhach, čo umožní vozidlám zo sériovej výroby poskytovať neopakovateľnú radosť z jazdy.

Veterný tunel na vyladenie detailov, nárazové skúšky na kontrolovanú deformáciu 
Optimalizácia aerodynamiky a pasívnej bezpečnosti sa tiež prevažne vykonáva za zatvorenými dverami. V Aerodynamickom testovacom centre BMW Group v Mníchove sa testujú modely vozidiel v životnej veľkosti, prototypy a vozidlá zo sériovej výroby s použitím presnej reprodukcie podmienok toku vzduchu na skutočnej ceste. Vo veternom tuneli centra dostalo nové BMW radu 3 Sedan presné detaily, ktoré boli potrebné na zníženie koeficientu odporu vzduchu na 0,23. Kľúčovými faktormi tu nie je len to, ako automobil mení prúd vzduchu, aké je ideálne prúdenie vzduchu okolo podvozku a aká má byť optimalizácia spojlera v zadnej časti karosérie, ale aj detaily ako kombinácie kolies a pneumatík. Zavedenie nového skúšobného postupu spotreby paliva WLTP znamená, že skúške aerodynamiky musia byť podrobené všetky varianty kolies konkrétneho modelu. Kontrola každého variantu je potrebná na určenie vplyvu dizajnu kolesa a veľkosti pneumatiky na aerodynamické vlastnosti nového BMW radu 3 Sedan, a teda aj na jeho spotrebu paliva a emisie. 

Rozdiely v požiadavkách na ochranu cestujúcich vo vozidle platné na rôznych kontinentoch znamenajú, že niekoľko testovacích kusov nového modelu je potrebné zdeformovať v rámci kontrolovaného procesu ako súčasť nárazových testov v bezpečnostnom centre BMW. Výsledkom je, že nové BMW radu 3 Sedan poskytuje radosť z jazdy zákazníkom po celom svete a zároveň spĺňa všetky bezpečnostné požiadavky na to, aby vo všetkých príslušných nárazových testoch sveta dosiahlo najlepšie hodnotenie.

Radosť z jazdy z Aschheimu, Miramas a Nürburgringu 
Testovacia oblasť v Aschheime, pár kilometrov severovýchodne od vývojového centra v Mníchove, poskytuje priestor na nerušené testy dynamiky. Práve tu boli na začiatku vývojového procesu urobené prvé kroky k tomu, aby nové BMW radu 3 Sedan dosiahlo svoj pôsobivý dynamický potenciál. Skúšobné programy v testovacom zariadení BMW Group v Miramas na juhu Francúzska sú ešte rozsiahlejšie. Zariadenie v Miramas používa BMW na vývoj a testovanie nových modelov už viac než 30 rokov. Nachádza sa tu dlhý asfaltový ovál a diaľničný obchvat na rýchlostné testy, dráhy na slalom, kľukaté a kruhové dráhy a tiež niekoľko jazdných plôch a okruhov so širokým spektrom rôznych povrchov. Tu bola vykonaná aj podrobná analýza a optimalizácia odozvy zrýchľovania, riadenia a brzdenia nového BMW radu 3 Sedan.

Skúška ohňom čaká jazdnú dynamiku vozidla stále na okruhu Nordschleife v rámci strediska Nürburgring. Presné nastavenie všetkých systémov pohonnej jednotky a podvozku sa vykonáva práve na tomto legendárnom mieste v Eifelskej vrchovine v Nemecku. Aj tu každé kolo testov nového BMW radu 3 Sedan so sebou prináša oveľa väčšiu záťaž, než by naznačoval počet pripísaných kilometrov. Ak vozidlo dostane od skúšobných technikov BMW na okruhu Nordschleife palec hore, môžete si byť istí, že pri každodennej jazde bude poskytovať radosť z jazdy počas celej svojej životnosti.

> Chcem testovaciu jazdu

> Chcem ponuku financovania

> Otvoriť ponuku skladových vozidiel

> Pozrieť ostatné novinky a videá

Objavte viac

Súbory cookie na doméne bmw-zilina.sk.

Akceptujte súbory cookie.
Zistiť viac, vrátane informácií o tom, ako odmietnuť súbory cookie.