Po intenzívnom štádiu sériového vývoja na pretekárskych okruhoch a v ďalších testovacích areáloch absolvuje nová verzia dvojdverového vozidla finálne dolaďovanie na okresných cestách a diaľniciach.
29.4.2020
Radosť zo športovej jazdy v strednej triede prémiového segmentu dostane novú definíciu. Tento zážitok už čoskoro poskytne nové BMW radu 4 Coupé. Po intenzívnych testovacích jazdách v rámci vývojového procesu teraz nové dvojverové vozidlo absolvuje finálnu fázu skúšok jazdnej dynamiky. Podstúpia ich prototypy, ktoré už majú za sebou jazdné testy vo švédskom zimnom testovacom centre Arjeplog, na testovacom polygóne spoločnosti BMW Group pri francúzskom meste Miramas, na Severnej slučke okruhu Nürburgring ako aj na ďalších pretekárskych okruhoch. Na okresných cestách a diaľniciach v okolí vývojového a inovačného centra (FIZ) spoločnosti BMW Group v Mníchove prejde technika podvozka nového BMW radu 4 Coupé poslednou fázou doladenia.
Okrem konceptu vozidla a dizajnu sa vysokou mierou svojbytnosti vyznačuje aj jeho podvozok. Proporcie, aerodynamické vlastnosti a rozloženie hmotnosti dvojdverového vozidla poskytujú ideálne predpoklady pre nastavenie podvozka dôsledne zamerané na intenzívne zážitky z dynamiky. Špecifické vlastnosti obzvlášť vyniknú v priamom porovnaní s novým BMW radu 3 Sedan. Priaznivú aerodynamiku Sedanu sa podarilo vylepšiť o ďalších 0,015 bodu. Nové BMW radu 4 Coupé je o 57 milimetrov nižšie ako 4-dverová verzia. Spolu s tým sa spája zníženie ťažiska vozidla o 21 milimetrov. To, spolu s väčšími hodnotami odklonu predných kolies a o 23 milimetrov väčším rozchodom zadných kolies, vytvára výrazne väčší potenciál jazdnej dynamiky. Výsledok: obratné manévrovacie schopnosti a vysoké hodnoty priečneho zrýchlenia. Už aj tak celkom výrazné dynamické jazdné vlastnosti športovej limuzíny sa v prípade nového BMW radu 4 Coupé posúvajú na ešte vyššiu úroveň.
Vývoj modelu BMW radu 4 Coupé sa vydal vlastnou cestou aj pri voľbe použitia techniky podvozku a upevnenia zavesenia kolies ku karosérii. Nové kupé vďaka tomu prináša športové jazdné vlastnosti a radosť z jazdy na úplnej špičke segmentu. Umožnilo namontovanie dvojkĺbovej tlmiacej vzpery McPherson, ktorá vedie kolesá prednej nápravy a päťprvkovej zadnej nápravy. Toto riešenie spája nárast jazdných dynamických vlastností a zároveň vysokú mieru komfortu pri každodennom používaní a cestovaní na dlhé vzdialenosti. Je to spôsob, ako sa podarilo v dvojdverovom automobile dosiahnuť ešte športovejšie jazdné vlastnosti, ktoré už v novom BMW radu 3 Sedan prvý raz využívali tlmiče závislé od zdvihu. Plynulé nastavenie umožňuje upravovať tuhosť tlmičov v závislosti od zdvihu pružiny, čím sa znižujú pohyby karosérie a zároveň sa aj pohlcujú vibrácie pri jazde cez nerovné vozovky a pri dynamickom prejazde zákrut. Precíznosť a reakcie riadenia zlepšujú aj špeciálne upravená vzpera medzi uloženiami predných tlmičov či ďalšie výstuže pripevnené o predné čelo. Tuhosť zvyšujú aj dodatočné spevnenia v oblasti zadnej nápravy, čím zároveň prispievajú k lepšej stabilite v priamom smere a k intenzívnejšiemu priečnemu zrýchľovaniu.
Dôsledné zameranie nového BMW radu 4 Coupé na najlepšiu dynamiku jazdy v segmente potvrdzuje aj modelová paleta. Prvý raz sa na vrchole ponuky nachádza vozidlo s označením BMW M. Nový model BMW M440i xDrive Coupé bude poháňať mimoriadne výkonný radový 6-valcový motor s výkonom 275 kW (374 k) doplnený o 48-voltovú mild hybridnú technológiu. Použitie 48-voltového štartovacieho generátora a dodatočnej batérie znamená, že elektrina pomôže odľahčiť spaľovací motor a zároveň ho aj podporuje. Prejaví sa to znížením spotreby paliva, no najmä výraznejším nástupom výkonu pri dynamickej jazde. Elektrická podpora znamená extra dávku výkonu s veľkosťou 8 kW (11 k), čo sa prejaví najmä pre rozbiehaní a zrýchľovaní. Fascinujúci priebeh výkonu pohonu, svojbytný koncept vozidla a špecifické nastavenie upraveného podvozka pomáhajú modelu BMW M440i xDrive Coupé dosahovať výnimočné výkonové vlastnosti. Divízia BMW M GmbH využila svoje skúsenosti z pretekov a pomohla vytvoriť celkový balík, ktorý sa postará o výnimočnú ovládateľnosť, precíznosť a suverénne jazdné vlastnosti.
Výkon motora nového modelu BMW M440i xDrive Coupé sa na vozovku prenáša prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic Sport a inteligentného pohonu všetkých kolies. Športový zadný M diferenciál sa stará o to, aby sa výkon v náročných jazdných situáciách dostával práve tam, kde ho dynamika jazdy dokáže čo najlepšie využiť. Elektronicky ovládané spojky v zákrute obmedzujú počet otáčok medzi vnútorným a vonkajším kolesom. Pomocou nich sa upravujú trakcia aj stabilita jazdy a zároveň prispievajú aj k mimoriadne dynamickému zrýchľovaniu pri výjazde zo zákrut. V tom prípade sa prejavuje aj špeciálne pre tento model upravená elastokinematika podvozka. O precízne ovládateľnú dynamiku modelu BMW M440i xDrive Coupé sa starajú aj obzvlášť výkonné M športové brzdy a 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin so zmiešanými pneumatikami.
Finálny špurt vývoja na domácej pôde dáva konštruktérom a testovacím inžinierom možnosť, aby do vozidla v čo najkratšom čase zapracovali najnovšie poznatky získané vo vývojovom a inovačnom centre. V stredobode záujmu je stále snaha, aby sa dynamické vlastnosti nového BMW radu 4 Coupé získané na pretekárskych okruhoch podarilo zachovať a zažiť ich aj pri každodennom jazdení v normálnej premávke a na bežných cestách. Predovšetkým nový model BMW M440i xDrive Coupé ukazuje na zakrútených cestách v okolí Mníchova alebo pri neustálom striedaní medzi diaľničnými etapami a mestskou premávkou, ako veľmi sa celkové zladenie konštrukcie karosérie a podvozka, špecifické nastavenie riadenia, brzdového systému a pohonu všetkých kolies, exaktná spätná väzba pruženia a precízne naladenie asistenčných systémov zameralo na dosiahnutie maximálnych športových vlastností. Presne tak, aby aj pri bežnom každodennom jazdení bolo hneď jasné, že na palube tohto vozidla sa neustále nachádza maximálna radosť z jazdy.