Každý úspešný pretekársky automobil potrebuje výkonný a spoľahlivý motor schopný dosahovať maximálne rýchlosti. V prípade nového BMW M8 GTE – ktoré sa predstaví na majstrovstvách sveta vytrvalostných súťaží FIA (WEC) a šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) v roku 2018 – je to nový motor BMW P63/1. Príbeh tejto výnimočnej pohonnej jednotky sa začal písať vo februári 2016.
17.2.2018
Spustením koncepčnej fázy tvorby nového motora GTE sa motoroví konštruktéri divízie BMW Motorsport pustili do svojho najkomplexnejšieho projektu od vývoja motora pre návrat do šampionátu DTM v roku 2012. V nasledujúcich mesiacoch vzniklo celkom viac než 500 konštrukčných výkresov motora, ako aj ďalších 500 výkresov hnacej sústavy. Výsledkom tejto práce je najúčinnejší motor, aký kedy divízia BMW Motorsport vyvinula, s výkonom v rozsahu 500 až 600+ konských síl (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov).
Model P63/1 absolvoval svoje prvé výkonnostné testy na modernom testovacom okruhu BMW Motorsport v nemeckom Mníchove 20. januára 2017 a prešiel nimi na výbornú. Pre vývojárov to bol výnimočný okamih – rovnako ako oficiálne uvedenie automobilu 1. júla 2017 a jeho pretekársky debut na 24-hodinových pretekoch v Daytone (USA) 27. januára 2018.
Cieľ, ktorý si počas vývoja stanovili, bol jasný a ambiciózny: vyvinúť najúčinnejší motor, aký kedy poháňal pretekársky automobil BMW. Aby ho dosiahli, bolo mimoriadne dôležité najprv vybrať základ motora ideálne prispôsobený vysokým nárokom automobilových pretekov. V úzkej spolupráci s vývojármi spoločnosti BMW M GmbH vybrali model BMW S63T4, 8-valcový vidlicový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo, ktorý sa prvýkrát predstavil v novom BMW M5 (kombinovaná spotreba: 10,5 l/100 km, kombinované emisie CO2: 241 g/km)*.
Podľa nariadení museli byť odlievané časti v bloku motora a hlave valcov bez úprav prevzaté z produkčného modelu. Oba motorové priestory boli vyrobené v zlievarni ľahkých zliatin v závode BMW Group v nemeckom Landshute. Tu sa uplatňujú inovatívne a udržateľné metódy výroby na tvorbu technologicky dômyselných komponentov odlievaných z ľahkých zliatin.
Okrem regulovaných odlievaných dielov si motor modelu BMW M8 GTE vyžadoval rozsiahle úpravy – obsahuje približne 2 300 ďalších komponentov vrátane 985 jedinečných dielov. 181 z týchto ďalších dielov bolo odvodených zo sériových projektov, kým viac než 700 bolo vyvinutých špeciálne pre model P63/1 alebo prevzatých z ďalších pretekárskych motorov BMW Motorsport. Vývojári v súlade s nariadeniami pre triedu GTE zmenšili jeho kapacitu zo 4,4 na 4 litre. Nová konštrukcia kľukového pohonu bola rozšírená o plochý kľukový hriadeľ, ktorý prináša výhodu v podobe pravidelného poradia zapaľovania a dodáva motoru ešte športovejší zvuk.
Zároveň prišlo k úprave geometrie spaľovacích komôr, vrátane vstupného a výstupného kanála motora, aby model P63/1 dokonale zodpovedal nárokom pretekov. Dômyselné úpravy systémov nasávania a výfuku, ako aj kompletné prepracovanie turbodúchadla taktiež prispeli k zvýšeniu účinnosti.
Okrem iných prínosov vedú k mimoriadne rýchlemu a dôslednému spaľovaniu paliva s optimálnym načasovaním a maximálnou rýchlosťou viac než 2100 stupňov Celzia. To motoru P63/1 umožňuje dosahovať mieru účinnosti výrazne presahujúcu 40 percent. Vďaka tomu sa stáva historicky najefektívnejším pretekárskym motorom BMW v rámci pretekov športových aj cestných automobilov. Táto efektivita umožňuje tímom podstatne väčšiu flexibilitu v oblasti pretekárskej stratégie.
Ďalšou výnimočnou stránkou modelu P63/1 okrem vynikajúcej účinnosti sú jeho jazdné vlastnosti. Tie jazdcom pomáhajú z automobilu BMW M8 GTE vyťažiť na trati maximum. Úplne nové pojatie riadenia motora umožnilo dosiahnuť okamžitú odozvu plynu a lineárny prenos výkonu motora.
Technické údaje motora P63/1 pre automobil BMW M8 GTE.
Model: |
8-valcový vidlicový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo |
Objem: |
3 981 cc |
Výkon: |
500 až 600+ k (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov) |
Počet valcov: |
8 |
Uhol vidlice: |
90° |
Vŕtanie: |
89 mm |
Zdvih piestu: |
80 mm |
Rozstup medzi osami valcov: |
98 mm |
Otáčky motora: |
pribl. 7 000 ot./min |
*Hodnoty spotreby paliva a emisií CO2 boli stanovené podľa Európskej smernice (EC) 715/2007 v znení neskorších predpisov v čase schválenia. Tieto hodnoty sa vzťahujú na vozidlo so základnou konfiguráciou na území Nemecka a uvedený rozsah zohľadňuje rôzne veľkosti vybraných kolies a pneumatík.
Parametre účinnosti emisií CO2 boli stanovené podľa smernice 1999/94/ES a nariadenia Pkw-EnVKV na základe hodnôt spotreby paliva a emisií CO2 podľa cyklu NEDC (na účely klasifikácie).
Ďalšie informácie o oficiálne uvádzanej spotrebe paliva a konkrétnych hodnotách emisií CO2 nových osobných automobilov sú uvedené v tejto príručke: „Leitfaden über Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen“ (Smernica o spotrebe paliva, emisiách CO2 a spotrebe elektrickej energie nových osobných automobilov), ktorú získate bezplatne vo všetkých dealerstvách a na internetovej adrese https://www.dat.de/en/offers/publications/guideline-for-fuel-consumption.html.